Uuden, yli 400 metriä pitkän laiturin sekä satama-altaan ja Kemin väylän syväyksen myötä satama voi tarjota asiakkailleen kustannustehokkaampia ja entistäkin monipuolisempia palveluita.
Kemin Satama Oy:llä on suunnitteilla ja meneillään myös erilaisia projekteja kuten uusiutuvan energian hankkeita sekä iso digitalisaatioprojekti, jossa muun muassa parannetaan turvallisuutta ja rakennetaan sataman oma privaattiverkko. Satamaan valmistuu myös uusia varastokenttiä, uuden laiturin viereen valmistuu 20 hehtaarin kenttä ja Ajoksentien varteen rakennetaan 3 hehtaarin varastoaluetta.
Viime kesänä sataman kautta kulki monenlaista projektilastia, kuten kookkaita tuulimyllyjä ja Metsä Fibren uuden biotuotetehtaan osia, joista osa oli poikkeuksellisen suuria. – Poikkeuksellisen suurien osien kuljetuksien sovittaminen sataman muuhun toimintaan oli välillä haastavaa, mutta yhteistyöllä rautaisten ahtaus- ja kuljetusalan ammattilaisten kanssa kaikki sujui hyvin. Projektilaivaukset myös todensivat Kemin sataman soveltuvuuden kaikenlaisen lastin kuljettamiseen, Kemin Satama Oy:n toimitusjohtaja Markku Rautio kertoo.
– Viime aikoina tietoomme on tullut huhuja, joiden mukaan Kemin satamasta ei ”nelostien” eli valtatie 8:n Simossa tehtävien parannustöiden jälkeen voisi enää kuljettaa tuulimyllyjä tai muitakaan projektilasteja. Tämä ei pidä paikkaansa, Simon tieparannukset eivät vaikuta Kemin sataman projektilaivauksiin, projektilastikuljetukset jatkuvat entiseen tapaan. Ainoastaan Simosta lähtevän Ranuantien reittejä kuljetusfirmat saattavat joutua miettimään uusiksi, Kemin Satama Oy:n talous- ja markkinointipäällikkö Hannu Tikkala sanoo ja jatkaa: – Projektilastien kulkuyhteydet Kemin satamaan ja sieltä maitse kohteeseen ovat yhdet Suomen selkeimmät, ehkä jopa kaikkein helpoimmat kulkea. Satamasta on suora, esteetön reitti valtatie E8:lle ja sitä kautta kaikkialle Suomeen, Skandinaviaan ja Pohjois-Kalottiin.
Lisää artikkeleita
Uusi laituri testissä
Keväällä 2021 aloitettu Kemin sataman historian suurin laajennushanke on edennyt viimeistely- ja testausvaiheeseen.
Luksusristeilijä Bolette vieraili Kemissä
Valtameriristeilijä Bolette saapui vierailulle Kemiin 8.7.2023.
Sataman laajennushanke loppusuoralla
Keväällä 2021 aloitettu Kemin sataman historian suurin laajennushanke on edennyt loppusuoralle.
Uusi jätehuoltosuunnitelma lausuttavana
Merenkulun ympäristönsuojelulaki on muuttunut, muutoksen myötä satamien jätehuoltosuunnittelmat on päivitettävä vastaamaan uutta lakia.
Kalasataman hallinto muuttuu
Kemin Satama Oy:n hallinnoima kalasatama siirtyi Kemin kaupungin hallintaan 1.1.2023.
Joulutervehdys
"Kemin satama on joustava ja turvallinen logistiikan kumppani"
Yritysmaailma -lehti esittelee Kemin satamaa.
Port Activity -satamasovellus käyttöön Kemissä
Fintrafficin ja Unikien luoma aikatiedot yhdistävä satamasovellus Port Activity on otettu käyttöön myös Kemin satamassa.
M/V Spirit Of Discovery vieraili Kemissä
Kemin sataman elokuu alkoi valtameriristeilijä Spirit Of Discoveryn vierailulla.
Maailman suurin jäävahvistettu rahtialus neitsytmatkalla Kemissä
Kemin sataman uusin vakiovieras, linjalaiva Botnia Enabler saapui ensivisiitille Kemiin torstaina.
Valtameriristeilijä M/V Artania vieraili Kemissä
M/V Artania vieraili Kemin satamassa 2.7.2022. Kemin satama oli aluksen ensimmäinen vierailusatama Suomessa tänä kesänä.
Kemin Satama Oy:lle Euroopan Unionin CEF-tukea
Kemin Satama Oy on saanut Euroopan Unionin CEF-tukea hankkeeseen ”Improving safe maritime access, port infrastructure and connectivity of a remote region, Kemi, Finland – 21-FI-TG-ARCTIC ACCESS”.
Sataman laajennushanke etenee aikataulussa
Laajennushanke etenee suunnitellusti, myös Ajoksen väylän ruoppaustyöt käynnistyvät.
Nostotoimintaa Kemin satamassa
Kemin satamassa nosturipalveluja tarjoava Havator Oy kävi satama-alueella kuvaamassa kalustoaan, tällä kertaa videolla esiintyvät kappaletavaranosturit.
Sataman vuosi alkanut lupaavasti
Vuosi 2022 on alkanut Kemin Satama Oy:n kannalta lupaavasti. Liikennevirrat jatkavat vahvoina ja sataman laajennushanke etenee aikataulussaan.